"Cuanto más
abiertos estemos hacia nuestros propios sentimientos, mejor podremos leer los
de los demás"
Daniel Goleman
Havent parlat al llarg de les meves entrades sobre les
emocions i la importància d’aquestes, ha arribat el moment de posar en pràctica,
com a futura mestra, la teoria. Dos conceptes que estant íntimament relacionats
i caminen agafats de la mà al llarg de la vida.
Així, ara em disposaré a proposar-vos una activitat per a
treballar amb els infants les emocions que com ja sabeu, en la piràmide
d’aprenentatges per a la vida, es troba com a un dels aspectes més rellevants.
No heu d’oblidar-ho!
L’activitat escollida per mi s’anomena Dominó emocions. A
continuació us explicaré la meva modificació. Per tal de facilitar-vos
l’enteniment de la meva activitat proposada, marcaré uns ítems (títol,
justificació, continguts, objectius,...), estructurant-la.
http://www.flickr.com/photos/quino/4604350266/ |
Títol: Dominó humà emocional.
Justificació:
He triat aquesta activitat perquè considero que per mitjà d’un
joc conegut com és el dominó, els infants poden aprendre molt. Gairebé tots els
infants han jugat algun cop a aquest joc o bé, hauran vist a algun familiar
jugar-hi. A més, com ja sabeu, els jocs són una eina fonamental per a l’aprenentatge.
Considero que amb aquest joc els infants podran aprendre, reconèixer, a partir
de l’experimentació i de la seva pròpia vivència, les emocions.
A més a més, és una bona forma de
treballar altres aspectes com són la cooperació i col·laboració entre iguals,
el respecte mutu, fomentar el vincle afectiu i alhora aprendre les emocions,
que esdevé un aprenentatge primordial en el seu dia a dia, i que intervé a cada
segon que transcorre.
També, al estar dirigida a infants de 5 anys, opino que és una activitat adequada a la seva edat, ja que gràcies a
ella, poden consolidar tot el que han après sobre les emocions fins aquest
moment.
Així, he triat aquesta activitat perquè
penso que dóna oportunitat per a treballar molts aspectes (cooperació,
col·laboració, treball en equip, vincles afectius, habilitats socials,
habilitats cognitives) d’una forma lúdica i molt interessant per als infants (a
través del joc). Per últim, el fet de ser un joc conegut fa que els infants actuïn
d’una manera més dinàmica i puguin adaptar-se millor a la modificació del joc
de dominó.
Continguts:
Els continguts d’aquesta activitat proposada són els
següents: saber reconèixer, interpretar i expressar les emocions, prejudicis,
comunicació, discriminació, habilitats cognitives, habilitats socials,
col·laboració i cooperació.
Objectius:
-Saber reconèixer, identificar i
expressar les emocions.
-Diferenciar les diferents emocions.
-Potenciar les habilitats socials i les
habilitats cognitives dels infants, i la comunicació.
-Interpretar diverses emocions.
-Aprendre a ser i a conviure.
-Millorar les habilitats motrius dels
infants.
-Adquirir confiança en les seves pròpies
capacitats de superació i aprenentatge.
-Fomentar l’autonomia de l’infant.
-Treballar en equip, la cooperació.
-Fomentar el vincle afectiu entre iguals.
Materials necessaris:
El material necessari són fulles i llapis
per a poder dibuixar l’emoció. També es necessitarà zel per aferrar el dibuix a
la samarreta de l’infant.
Desenvolupament de l’activitat:
En aquesta activitat es treballaran les
emocions de tristesa, ràbia, alegria, por i sorpresa per mitjà d’un joc de
taula com és el dominó. Però, aquest joc presenta tota una sèrie de variacions.
Primer de tot, en assemblea, es
preguntarà a tota la classe (grup de 22 infants de 5 anys) quines emocions
recorden i com s’expressen. Desprès, la mestra explicarà en què consisteix l’activitat
proposada: Es faran 5 grups de 4 infants. Cada grup haurà de triar quina emoció
representarà (sorpresa, por, tristesa, ràbia o alegria). Cada grup representarà
i interpretarà una emoció diferent. Un cop triada l’emoció, faran
individualment un dibuix de l’emoció escollida, i acabat el dibuix, s’aferrarà
a la camiseta de cada infant (així serà més fàcil reconèixer l’emoció i a més,
si en algun moment els infants volen descansar d’interpretar amb el rostre l’emoció,
podran fer-ho).
A continuació, s’organitzaran en
parelles, però no es pot formar una parella del mateix grup. Per exemple: Un
integrant del grup que representa l’alegria formarà parella amb un integrant del
grup que representa la ràbia.
Amb cada parella es crearà una fitxa
humana del dominó. Però amb una excepció: no hi haurà cap fitxa amb una mateixa
emoció, és a dir, no hi haurà cap parella que sigui la mateixa emoció (una
persona alegra amb altra alegre). Per aquest motiu, anteriorment s’ha esmentat
que no es pot formar una parella dins el mateix grup.
Així, seran els propis infants les fitxes
del dominó, i experimentaran per ells mateixos les emocions (ja que hauran d’interpretar
amb el rostre l’emoció que han escollit).
Una de les parelles formades serà l’encarregada
de jugar al dominó humà. És a dir, aquesta parella mourà les fitxes (aquestes s’adjuntaran
agafant-se de la mà, o tocant peu amb peu,...).
Aquesta parella que té la
funció de moure les fitxes serà rotativa. D’aquesta manera, tots els infants
tindran l’objectiu de simular fitxes de dominó i de poder jugar a ell.
Vull destacar que aquesta parella simularà una única persona, és a dir, no hi haurà dos jugadors, sinó un que serà la parella. Així, s'evitarà caure en la competitivitat i es fomentarà el treball en equip. Es tractarà, únicament, de moure les fitxes conjuntament per a poder reconèixer les emocions i no, del típic joc de taula competitiu.
Vull destacar que aquesta parella simularà una única persona, és a dir, no hi haurà dos jugadors, sinó un que serà la parella. Així, s'evitarà caure en la competitivitat i es fomentarà el treball en equip. Es tractarà, únicament, de moure les fitxes conjuntament per a poder reconèixer les emocions i no, del típic joc de taula competitiu.
Per últim, la mestra escollirà la primera
fitxa per a posar al centre, al igual que també ajudarà, quan ho cregui
necessari, als infants.
D’aquesta manera es durà a terme un joc
de taula tradicional on cada parella d’infant formarà una fitxa del joc i on a
més, podran gaudir des de la seva pròpia pell d’aquesta nova i divertida manera
de jugar!
Espai:
L’espai per a dur a terme l’activitat, en un primer moment
serà l’aula de classe (per a poder dibuixar les emocions), desprès serà el pati
per tal de poder tenir suficient espai per a realitzar de forma adequada
l’activitat. En cas de succeir qualsevol inconvenient, es durà a terme en el
gimnàs.
Temporalització:
La durada estarà establerta pels infants, és a dir,
dependrà del seu ritme individual. Però, es marcarà una pauta d’una a dues
hores. En el cas de que no hagi suficientment temps per a que totes les
parelles realitzin el dominó, es continuarà altre dia amb l’activitat.
Agrupaments:
Gran grup, petit i individual. En gran grup es farà
l’activitat del dominó. En petits grups: en grups de 4 infants s’escollirà
l’emoció que aquest representaran. En parelles, seran les persones encarregades
de “moure” el dominó humà i també, formaran les fitxes. Individualment, crearan
els dibuixos de la emoció que cadascú representa.
Avaluació:
-Criteris d’avaluació (Segon cicle)
1. Participar en jocs, mostrant destreses motores i
habilitats manipulatives, i regulant l’expressió de sentiments i emocions.
2. Relacionar-se positivament amb els altres, respectar
la seva diversitat personal, física, intel•lectual o cultural i col•laborar amb
ells, harmonitzant els seus interessos amb els dels altres.
3. Emprar diferents tipus
de mitjans, materials i tècniques dels diferents llenguatges per a comunicar
idees, sentiments, necessitats, experiències, desitjos... i com a mitjà
d’informació i plaer. Interès per explorar les seves possibilitats i per
compartir amb els altres les experiències estètiques i comunicatives.
4. Utilitzar la llengua oral de la forma més
convenient per una comunicació positiva amb els seus iguals i amb els adults,
segons les intencions comunicatives, i comprendre missatges orals diversos, amb
una actitud d’escolta atenta i respectuosa.
5. Adquirir progressiva seguretat afectiva i
emocional, mostrar iniciativa, confiança en si mateix i desig de superació de
les dificultats.
*Aquí acaba la meva proposta d’activitat
per a treballar les emocions. Que us sembla? És adequada? Tot es pot millorar.
Per últim, m’agradaria enviar-vos
l’enllaç d’un bloc on parlen sobre les emocions i en aquesta entrada en
especial, han cercat diferents propostes activitats per a treballar-les:
Infants expressant-se, jugant, experimentant. http://www.flickr.com/photos/30946741@N05/8120313720/ |
L'educació emocional és:
"Un proceso educativo, continuo y permanente, que pretende potenciar el desarrollo emocional como complemento indispensable del desarrollo cognitivo, constituyendo ambos los elementos esenciales del desarrollo de la personalidad integral. Para ello se propone el desarrollo de conocimientos y habilidades sobre las emociones con objeto de capacitar al individuo para afrontar mejor los retos que se plantean en la vida cotidiana. Todo ello tiene como finalidad aumentar el bienestar personal y social"
(Bisquerra, 2000: 243)
FINS AVIAT!
No hay comentarios:
Publicar un comentario