Seguint amb la mateixa temàtica que en la meva entrada
anterior, l’escola, i desprès d’haver tractat sobre la necessitat de treballar
les emocions en ella, avui abastem altre aspecte important en una escola: el període
d’adaptació.
Entenem per període d’adaptació aquell pas que es produeix
en l’etapa infantil, però no només es centra en aquell moment en que es pares
deixen al petit a l’escola, sinó que també inclou en el pas d’infantil a
primària, i de primària a l’educació secundària.
Vincles afectius |
El procés d’adaptació comporta un esdeveniment de vital
importància per tot infant perquè és la primera separació significativa des del
seu naixement, es produeixen canvis en les seves costums, es realitza una
reestructuració de la vida familiar i també, es creen nous vincles.
Així, com podem observar, es produeixen nombrosos canvis en
la vida del nen que influiran en el seu desenvolupament integral.
Per altra banda, un punt essencial per a un bon procés
d’adaptació és l’entrevista de la mestra amb els pares. Per això, la família
s’ha de sentir segura i acollida. La mestra, a més de tenir present el
protocol, cal tenir en compte que haurà de mostrar confiança, utilitzar un
llenguatge coherent, crear un espai que impliqui un bon clima afectiu, ser
flexible (dins de les possibilitats) amb la temporalització de l’entrevista,
presentar al personal que forma l’escola, resoldre els possibles dubtes de la
família, etc. La mestra ha de ser assertiva.
Per tant, en un cas com el que a continuació us presentaré,
què en penseu?
Una mare li diu a la mestra del seu fill de tres anys que fa
poc que ha començat el nou curs escolar i que per tant, està en el procés del
període d’adaptació, que aquest ja està suficientment adaptat i que considera
que ja pot finalitzar aquest període. La mestra li va respondre que, encara que
el nen ja estigués adaptat, era ella la que tenia por i no es sentia còmoda
finalitzant el període d'adaptació abans d’hora, perquè necessitava que les
coses anessin com estaven programades.
Aquest text ens planteja diferents punts
de vista:
-Per un costat, la mare pot ser tingui
raó en que el seu fi ja ha superat aquest procés de període d’adaptació i per
tant, ja està preparat per a concloureu. Però, sabent la importància de la
relació entre mestra i alumne, la mare hauria d’acceptar la resposta de la
mestra, ja que si ella no es troba suficientment preparada i creu que s’ha de
llarg una mica més de temps a l’infant, així hauria de ser. En el període d’adaptació
és important l’infant, però també no cal oblidar-nos que la mestra pren una
gran rellevància i per tant, aquesta adaptació és recíproca. D’aquesta manera,
la mare hauria de respectar la decisió de la mestra que és molt entesa.
-Malgrat això, i per altra costat, cal
remarcar l’última frase que exposa la mestra “perquè necessitava que les coses anessin com estaven programades”. Allí
és on comença el problema. Si aquesta postula que “no està preparada encara per
a finalitzar el procés d’adaptació” ha de ser perquè ella ho creu, perquè per
mitjà de les observacions a l’infant i de la seva relació amb ell, ho considera
així. Però, dient que és “perquè ho diu en el protocol, perquè està programat”,
és a dir, perquè segons la temporalització marcada en el protocol d’adaptació
del nen s’explica que ha de tenir una certa durada, no és una raó. Vull dir,
amb aquesta justificació de la mestra no està basant-se amb el que ella
analitza de l’infant, no es centra en la individualitat de cada infant, en el
seu ritme de desenvolupament, sinó en normes preestablertes, en “lo superficial”
i no en lo real.
D’aquesta manera, llegint detalladament
el text, considero que la mestra hauria de donar altres explicacions per a
defensar que l’infant no està adaptat (no postulant que és per protocol), i la
mare, escoltant els motius per els quals el seu fill encara no ha finalitzat el
procés d’adaptació, haurà de reflexionar sobre la seva opinió i les noves
explicacions de la mestra.
Amb la meva opinió, dono per conclòs el procés
d’adaptació de l’infant.
Per finalitzar, m’agradaria posar-vos vídeos que tracten
sobre el període d’adaptació:
FINS AVIAT!
No hay comentarios:
Publicar un comentario