lunes, 3 de junio de 2013

Període d'adaptació

Seguint amb la mateixa temàtica que en la meva entrada anterior, l’escola, i desprès d’haver tractat sobre la necessitat de treballar les emocions en ella, avui abastem altre aspecte important en una escola: el període d’adaptació.

Entenem per període d’adaptació aquell pas que es produeix en l’etapa infantil, però no només es centra en aquell moment en que es pares deixen al petit a l’escola, sinó que també inclou en el pas d’infantil a primària, i de primària a l’educació secundària.

En ell, tant la família, com l’escola i l’infant estan plenament involucrats ja que per haver-hi un bon procés d’adaptació, és primordial la comunicació i la relació de tots tres agents. MAI S'HA D'OBLIDAR!


Vincles afectius

El procés d’adaptació comporta un esdeveniment de vital importància per tot infant perquè és la primera separació significativa des del seu naixement, es produeixen canvis en les seves costums, es realitza una reestructuració de la vida familiar i també, es creen nous vincles.
Així, com podem observar, es produeixen nombrosos canvis en la vida del nen que influiran en el seu desenvolupament integral.

Per altra banda, un punt essencial per a un bon procés d’adaptació és l’entrevista de la mestra amb els pares. Per això, la família s’ha de sentir segura i acollida. La mestra, a més de tenir present el protocol, cal tenir en compte que haurà de mostrar confiança, utilitzar un llenguatge coherent, crear un espai que impliqui un bon clima afectiu, ser flexible (dins de les possibilitats) amb la temporalització de l’entrevista, presentar al personal que forma l’escola, resoldre els possibles dubtes de la família, etc. La mestra ha de ser assertiva.




Per tant, en un cas com el que a continuació us presentaré, què en penseu?

Una mare li diu a la mestra del seu fill de tres anys que fa poc que ha començat el nou curs escolar i que per tant, està en el procés del període d’adaptació, que aquest ja està suficientment adaptat i que considera que ja pot finalitzar aquest període. La mestra li va respondre que, encara que el nen ja estigués adaptat, era ella la que tenia por i no es sentia còmoda finalitzant el període d'adaptació abans d’hora, perquè necessitava que les coses anessin com estaven programades.

Aquest text ens planteja diferents punts de vista:

-Per un costat, la mare pot ser tingui raó en que el seu fi ja ha superat aquest procés de període d’adaptació i per tant, ja està preparat per a concloureu. Però, sabent la importància de la relació entre mestra i alumne, la mare hauria d’acceptar la resposta de la mestra, ja que si ella no es troba suficientment preparada i creu que s’ha de llarg una mica més de temps a l’infant, així hauria de ser. En el període d’adaptació és important l’infant, però també no cal oblidar-nos que la mestra pren una gran rellevància i per tant, aquesta adaptació és recíproca. D’aquesta manera, la mare hauria de respectar la decisió de la mestra que és molt entesa.

-Malgrat això, i per altra costat, cal remarcar l’última frase que exposa la mestra “perquè necessitava que les coses anessin com estaven programades”. Allí és on comença el problema. Si aquesta postula que “no està preparada encara per a finalitzar el procés d’adaptació” ha de ser perquè ella ho creu, perquè per mitjà de les observacions a l’infant i de la seva relació amb ell, ho considera així. Però, dient que és “perquè ho diu en el protocol, perquè està programat”, és a dir, perquè segons la temporalització marcada en el protocol d’adaptació del nen s’explica que ha de tenir una certa durada, no és una raó. Vull dir, amb aquesta justificació de la mestra no està basant-se amb el que ella analitza de l’infant, no es centra en la individualitat de cada infant, en el seu ritme de desenvolupament, sinó en normes preestablertes, en “lo superficial” i no en lo real.

D’aquesta manera, llegint detalladament el text, considero que la mestra hauria de donar altres explicacions per a defensar que l’infant no està adaptat (no postulant que és per protocol), i la mare, escoltant els motius per els quals el seu fill encara no ha finalitzat el procés d’adaptació, haurà de reflexionar sobre la seva opinió i les noves explicacions de la mestra.



Amb la meva opinió, dono per conclòs el procés d’adaptació de l’infant.

Per finalitzar, m’agradaria posar-vos vídeos que tracten sobre el període d’adaptació:










FINS AVIAT!

No hay comentarios:

Publicar un comentario